Couscous av blomkål

Ikväll fortsatte jag med råkost och lagade couscous av blomkål. Super fräscht och gott!

Blomkålscouscous

  • 1 litet blomkålshuvud
  • 1 avokado
  • 10 cm gurka
  • 1/2 grön paprika
  • 1/2 kruka mynta eller citronmeliss
  • 1/2 kruka koriander
  • 1/2 kruka basilika
  • 1/2 dl gräslök
  • 4 msk pumpakärnor
  • 1/2 ask solrosskott, cirka 45 gram
  • 1 msk olivolja
  • 1/2 msk limejuice
Kör blomkålen till couscousliknande konsistens i en mixer. Hacka resten av ingredienserna förutom pumpakärnorna och solrosskotten och blanda allt. Ringla över oljan och limejuice.
Det går bra att byta ut ingredienser om man inte har alla angivna ingredienser hemma.

Färska kryddor är ju inte så klimatsmart på vintern, men jag försökte kompensera det med att byta ut gurkan mot squash. Det ger dessutom en mer matig smak, medan gurka ger mer salladsvibbar. Koriander hade jag inte heller och så satte jag lite extra pumpafrön och böt ut solrosskotten mot alfalfagroddar. Man kan med andra ord mixtra lite utgående från det som man har hemma.



Jag rekommenderar!

Kommentarer