Lyxigt kvällsmål: Monster of Halloween

Räkröra med havtornsgele toppad med dill på en bädd av ärtgroddar på surdegs- och chiaknäckebröd
Hedonismen har ingen hejd här på bloggen idag. Först vintips och sedan korrumperade kvällsmålstips. Leksands knäckebröd har nämligen lanserat ett nytt knäckebröd - Effektknäcke Surdeg och Chia - och i samband med detta har de utlyst en tävling om den bästa knäckebrödssmörgåsen. Jag kunde inte motstå att delta för att vinna en helg på en stuga i Dalarna och dessutom lät både kombinationen av de hälsosamma chiafröna och traditionell surdeg spännande. Chiafrön är ju nyttiga och innehåller omega-3 samt olika mineraler. Jag brukar lägga med chiafrön i gröten eller i en fröblandning på turkisk yoghurt.

Jag använde en del av det som blev kvar från "Halv 8 hos mig"-middagen som pålägg. På senaste tiden har jag varit urdålig på att se till att alla rester används och se till att vi inte bidrar till matsvinnet, men nu har i alla fall de överblivna örterna använts. Jag lade dock kanske lite för mycket grejer på brödet eftersom jag inte kände nån egentlig surdegssmak.

Nå, tillbaka till mitt mumsiga knäckebröd: räkröra med havtornsgele toppad med dill på en bädd av ärtgroddar på surdegs- och chiaknäckebrö. Så gott! Synd att räkröran tog slut väldigt snabbt. Räkröran är köpt från en lokal fiskbutik, men man kan enkelt laga en själv med lite räkor, gräddfil/majonäs, äppelcidervinäger, salt, peppar, lite lök.

Jag kallar smörgåsen Seamonster of Halloween, eftersom det passande nog är 31 oktober idag och ärtgroddarna ser lite ut som två uppsträckta armar och lite spretigt hår där högst upp med ett orange face (bilden högst upp, övre högra hörnet), den oranga färgen är ju också väldigt halloweenisk och ärtgroddarna i andra ändan av knäckisen ser ut som två små, runda fötter. Booo! And happy Halloween!

Kommentarer

Anonym sa…
Tänk att ett simpelt knäckebröd kan se SÅDÄR GOTT ut :D
Linnéa sa…
Tycker nog att Halloween är ganska kommersiellt så det här var ju en bra ide och slurpigt ser det ut. Gillar mycket lite annorlunda knäckebröd.
Christina sa…
Det där måste jag pröva, Leksands knäckebröd är det godaste som finns.
Linnea: Halloween kan lätt bli lite kommersiell nog, såsom många andra högtider.

Christina: javisst, det var verkligen gott.
Millan sa…
Läckert foto på ett knäcke som får mig att bli sugen att testa :)