Big spender

Nu har jag shoppat loss på mer ekologiska produkter. Via bekanta har jag beställt mjöl och kött från Mörby gård i Ekenäs. Alla produkter är alltså ekologiska.

Jag har handlat:
  • fullköttsgrillkorv av ekogris, dock med stabiliseringsmedel, surhetsregelerande medel och konserveringsmedel
  • soppkött, 1/2 kg
  • maletkött, några kilo
  • vetekli
  • grahammjöl
  • rågmjöl
  • speltmjöl (undrar vad jag tänker använda det till....?)
  • speltkli (tänkte sätta i gröten)
Det blev kring 70 euro för alltihop, men där är ju en hel del kött. Jag tänker nog fortsätta att äta mest vegetariskt, men när vi någon gång tillreder kött så är det ju finemang om det är eko och finländskt! Genom köp direkt från gården hoppas jag också att bonden lämnar med en lite större peng i handen än om handelsmannen funnits där emellan och tagit sin andel. Tydligen har jag tänkt baka en hel del bröd också. Eller äta väldigt mycket gröt.

En parentes här som kan nämnas är att Klant-Maggan hade glömt bort att leveransdagen var ikväll, men tack vare en uppmärksam och framförallt hjälpsam vän, som lade märke till min påse där på trappan, så fick jag mina varor i alla fall. Till och med levererade ända fram till dörren.

PS. Om man kollar riktigt, riktigt noga kan man se en hitta-katten-katt. Tips, katter nosar inte först på rågmjöl.

Kommentarer

tommix sa…
När det gäller korv är tillsatsmedel extremt viktiga, 2000-talsmänniskan har helt glömt bort hur många som dog av dålig korv förr. Ingen nuförtiden kommer ihåg att botulism förr kallades för korvdöden här.
Intressant, botulism och korvdöden. Här ska det googlas. Javisst, alla tillsatsämnen är inte av ondo och kemikaliska hopkok. Eftersom det är en ekologiskt märkt korv, så är nog också tillsatsämnena förmodligen ok.
Tips för användning av speltmjöl tages med stor tacksamhet emot! Så tack Nanò! Ska testas i helgen.