Nötmjölk!

Nötmjölk är förvillande lik komjölk.
Jag har lagat nötmjölk för första gången. Det är superenkelt! Jag följde ett recept på Morotsliv och blötläggde 2 dl mandlar över natten, sköljde upp nötterna på morgonen och satt dem i mixer med 9 dl vatten, mixade med ganska hög hastighet i några minuter, silade bort och voilá. Ytterligare en sats mjölk får man om man upprepar proceduren med lika mycket vatten.

Hittills har jag testat mjölken i en smoothie och som varm choklad. I bärdrinken funkade det bra, men i den varma chokladen blandade jag inte först tillräckligt med kakao i mjölken, så det smakade lite av nötter.

Kommentarer

Softy sa…
Jag älskar mandelmjölk! Jag brukar alltid laga min egen. Men nu när jag inte har "hunnit" så köpte jag en färdig. Fy attan vad äckligt det var! (sötad med agave) Måste slänga. Ska bara laga själv hädanefter.
Christina sa…
Hittade ekologisk glögg på alko idag och tänkte genast på dig. :)
Softy: ojdå, synd att mjölken inte smakade.

Christina: Yey! ;)