Julkalender - lucka 3

3. Berätta om din bästa vän

Nu undrar jag varför ni skulle vara intresserade av att veta om min bästa vän. Det har ju inte nåt med bloggens tema att göra direkt, men visst, jag ska ge det ett försök. Känns ganska så personligt dock.

När man talar om en bästa vän går mina tankar till tonårstiden. Då hade man den där vapendragaren eller två som var ens allt, som kände en utan och innan, som man talade med i telefonen i flera timmar trots att man setts i skolan några timmar tidigare. Idag är det inte längre lika svart och vitt, idag är det lite annorlunda. Ofta är ens bästa vän den egna partnern. En stark vänskap i kärleken tror jag också att är A och O. Men om vi bortser från den sortens vänskapen just nu och koncentrerar oss på vänskapen vänner emellan.

Det går inte att prata om bara en bästa vän. Jag har flera nära vänner. Här är några av dem. En av dem som står mig så väldans nära är faktiskt min vapendragare från tonårstiden. Hon bjuder alltid på kloka insikter och man behöver aldrig tvivla på henne. Hon får mig att se nya perspektiv och ger mig hopp. En annan av mina vänner ger mig glad och varm känsla i hjärtat, trots att vi kanske talar allvar. Vi träffades i högstadiet, men hittade egentligen varann i gymnasiet och tiden där efter. Hon delar mina sätt att njuta av livet och som vi har skrattat tillsammans. Det bästa är att hon gör mig spontan och modig. En annan vän känner mig så väl, så väl, ända sedan dagistider och hon lånar alltid ett lyssnande öra. Hon liknar mig, men ändå inte. Jag beundrar henne så. Inte för att hon liknar mig, utan för andra kvaliteter. Hon är sympatisk, rättvis och stark och vågar säga ifrån. Vi kan alltid plocka upp tråden och tappar inte bort varann på vägen.

Åh, så tacksam och rörd jag blir när jag tänker på vilka toppenmänniskor som jag har lyckan att umgås med nu som då.

Kommentarer