Många trevliga möten - med gåvor!

Jag tycks ha en liten lunchturné med bloggtema på gång. Förra veckan lunchade jag på Sweet Vasa med Michaela (som för övrigt är grym på att laga mat, kolla hennes blogg) och sen med miljömedvetna Heidi. Det var första gången jag träffade Heidi IRL och det visade sig att vi hade lika mycket att prata om i riktiga livet som via bloggarna.

Idag lunchade jag på 1r+k med Patiperra och hon hämtade gåvor och lånegåvor. Jag fick en liten burk med yoghurtbakterier som jag redan glömt namnet på. Gefilus? Poängen är i varje fall den att man med hjälp av dessa mjölksyrebakterier kan laga egen yoghurt genom att låta en klick yohurtsgegga dra i mjölk i cirka tre dagar i rumstemperatur. Violá, så har mjölken blivit till yoghurt. Denna bakteriehärd härstammar från Chile.
Som motgåva ska jag nästa gång vi ses ha med mig en kombuchasvamp.
Inte nog med det, jag fick även låna boken Ancient futures. Boken handlar om globaliseringen, lokala självförsörjande samhällen, hur utveckling inte automatiskt är nåt positivt och hur vi måste ändra på vår nuvarande kurs. Hur coolt är det inte att Dalai Lama har skrivit förordet till den boken! So cool. Ser fram emot denna läsning!

Helena Norberg-Hodge Ancient futures. Lessons from Ladakh for a globalizing world

 På lördagen fortsätter min lunchturné då jag ska träffa Linn.

Kommentarer

Den boken måste jag läsa!

Och vad intressant med yoghurten, det måste du berätta hur det gick.
Mia sa…
KEFIR heter det ju! Läs här: http://sweetdreamsfromthenorth.blogspot.fi/2012/03/kefir-feel-good-birds.html

Jaaa! Kefir! Tack!
Jovisst, ska berätta hur det går. :)