Underbaraste helgvädret, glass, beachvolly och snickeri

Vilket ljuvligt väder det har varit hela helgen! Jag har varit utomhus mest hela tiden. Ätit frukost ute på terrassen, läst tidningar och filosoferat i gräset, cyklade via butiken efter en glass och vidare till stranden där jag råkade träffa en vän, lapade sol och pratade en stund, cyklade hem igen, kollade lite hockey och sen eurovisionen. Sommardagarna fortsatte idag med beachvolly vid stranden och god abborrmiddag vid "svärmor".

Jag är lite förvånad över att jag inte bränt mig överhuvudtaget. Jag smörjde in mig med Weledas mineralbaserade solkräm, men man kan lika bra eller det är till och med att föredra att använda sig av kallpressad kokosolja.

Vid huset snickrade jag ihop ett nytt brunnslock till brunnen. Herremintid vad kul det är att bygga grejer! Det befintliga locket höll på att falla i bitar och var genommurket. Eftersom trädgårdslandet inte är beläget riktigt invid brunnen byggde jag en gång av gamla plankor där jag kan rulla en stor skräptunna som jag använder som vattentunna. Jag fyller alltså skräptunnan med vatten från brunnen med hjälp av en hink med rep och sedan rullar jag upp tunnan till odlingslandet. Nästan lätt som en plätt, förutom att tunnan full med vatten är jättetung.

Brunnen, gången, skräptunnan, ämbaret.
Av svärisarna fick jag också en fiberduk att täcka in odlingarna med.

Kommentarer

Men jösses vad roligt det att bygga och fixa med såna saker. Vad smart det blev också.
Just det, varför är det att föredra att smörja in sig med kokosolja? Vad är det i den som är så bra? Jag letar nämligen efter ett alternativ till min dåliga solkräm som visserligen är ekologisk men som jag blir alldeles likblek av för att den innehåller sink.
För att kokosolja inte innehåller några kemikalier eller andra konstiga ämnen som "ekologiska" solkrämer kan innehålla. Det som man sätter på sin hud bör egentligen också vara sånt som du i princip kan äta eftersom huden absorberar det som man stryker på. Men men. Dock finns det de som menar att kokosolja täpper till porerna t.ex. om man använder den som deodorant, men tja, alltid verkar det vara nåt.
Jo, jag är med på att det inte är bra med solkrämer, men jag visste inte att just kokosolja skulle vara bra som just solskydd :)
Ah ja, givetvis :) Kokosolja lär alltså ha solskyddsfaktor 15 ungefär. Så med andra ord ett dugligt alternativ till vanliga solkrämer.