Att tvätta håret med rågmjöl

Jag ger er nu ett tillfälle att fnissa, förfära, äcklas eller förundra er över allt möjligt lustigt som en bohemisk hippie kan hitta på. Jag har nämligen testa på att tvätta håret med ekologiskt rågmjöl. Och det blev rent! På riktigt. Mjukt, lent och rent.

Jag har nu i cirka 1 1/2 års tid tvätta håret med ägg och äppelcidervinägersköljning varvat med bikarbonat (matsoda) emellanåt. Jag har dock sedan några månader tillbaka upplevt att äggtvättningen inte längre håller håret rent lika länge som i början. Håret blir nog rent, men hålls inte rent i mer än en dag eller så. Ibland har jag också slarvat och slängt i lite vanligt ekoshampoo, med följden att håret igen måste avvänjas från kemiska rengöringmedel och att håret inte genast blir superrent med naturprodukter. Ibland har jag förlängt tiden mellan äggtvätten med att bara tvättat med vatten och mekanisk gnuggning/massage.

Tillbaka till rågmjölstvätten. Jag blandade 3 teskedar ekologiskt rågmjöl i ca. 2 dl svalt vatten, blandade om och silade sedan blandningen genom en tesil. Jag måste skrapa bort mjölklumpar med jämna mellanrum. Sen hällde jag vattnet, lite i gången, i torrt hår och masserade in tills det blev en något halkig och tvålaktig konsistens. Sköljde ur och var färdig. Lite omständigt att sila, men kanske man vänjer sig.

Rågmjöljstvätt är ju en avsevärt billigare metod än ägg. Liksom med vanliga shampoon, som också så att säga slutar att fungera efter en viss tid, så verkar det som om man behöva variera även äggtvätten med andra metoder för att få håret rent.  

Champagneglasen är tyvärr nerpackade, men vinglas funkar tydligen också.
Här hade jag egentligen tänkt sätta in en illustrerande bild av mitt hår, men nu har jag ingen sån bild så det får bli en terassbild från igår istället. Förvisso syns mitt rena, mjuka, lena hår på denna bild. Vi "firade" att semestern började med att öppna en champagne. Eftersom både jag och sambon fyllt jämna år under den senaste tiden så har vi en hel del fina flaskor i skåpet som väntar på "nåt speciellt tillfälle". De där speciella tillfällen måste man väl skapa innan champagnen hinner bli dålig. Visst? Heh.

Kommentarer

ponks sa…
Hehe, jag roas av det här inlägget - hade själv en sån fas i somras också. Tvättade mitt hår enbart med vatten/vinäger och matsoda en tid. Det blev faktiskt jättefint med den kombon. Problemet var nu bara att jag strävade efter att få mitt hår helt självrenande, sådär att man inte behöver tvätta det alls. Det visade sig nu sen vara fullständigt omöjligt i längden, för min del. Och nu har jag av ren lättja återgått till vanligt schampo igen..