Banankaka med choklad utan mjöl, vitt socker eller smör

Jag hade ett gäng bananer som blev bara sötare och brunare för varje dag, så jag beslöt mig för att frysa in en del för att göra glass senare och göra banankaka av resten. Jag följde (nästan) ett recept från Nillas Kitchen och gjorde en banankaka som är gluten- och mjölkfri. Inte för att jag allergisk, men jag inte har vitt vetemjöl hemma. Har inte haft det på väldigt länge.

Ingredienser

3 ägg
100 g kokosolja
220 g jordnötter
1 tsk vaniljpulver
1,5 tsk bakpulver
2 msk stevia
1 msk citronsaft (kan uteslutas)
1,5 mosade bananer
100 g mörk choklad

Jag tog 4 små ägg och 3 små bananer, saften av en halv citron (ca. 2 msk) och istället för stevia använde jag björksocker. 

Först mixade jag jordnötterna till mjöl i mixern. Sen smälte jag kokosolja som jag lät svalna medan jag blandade ägg och mosade bananer. Häll sedan i kokosoljan och citronsaften. Blanda alla torra ingredienser i en skild skål: nötmjöl, bakpulver, socker och vaniljpulver.

 Skikta in de torra ingredienserna med de våta. Krossa 100g mörk choklad och tillsätt det till sist.

Smörj en kakform med kokosfett och "bröa" med kokosflingor eller en del av nötmjölet.

In i ugnen på 175 grader i ca. 40 minuter. Jag hade den dock ca. 45 minuter och tyckte ändå att den var lite för kladdig i mitten. Men så hade jag ju också satt mer vätska i än i det ursprungliga receptet.

 Avnjut. 

Den smakar inte överdrivet mycket banan, bara en hint av mogen, söt banan kommer fram, och kokosen på ytan är väldigt smaskig. Chokladen passar ju förstås utmärkt till både banan och kokos.

Kommentarer