Periodisk fasta - denna veckas försök

Jag testar på det här med periodisk fasta idag igen. Jag åt rätt så sent igår kväll, där kring 10-tiden, och äter nästa gång i eftermiddag/ikväll när jag kommer hem från jobbet. Det går helt bra och jag dricker vatten för att skölja ur kroppen och örtte. Ingen houng denna gång för jag ska testa hur det känns. Jag siktar alltså på en ca. 19-20h fasta.

Jag måste nog säga att jag är lite skeptisk - speciellt mot alla underligt råd och regler som "experter" kommer med. Räcker 16-20h till att vitalisera kroppen och att kroppens organ ska få vila och reparera sig? Eller är det här bara en grej folk använder för att gå ner i vikt? Jag har läst vissa rekommendationer för periodisk fasta som menar att det är okej att dricka kaffe (många, många koppar), tugga kalorifria tuggummin, dricka lightläsk och annat horribelt som inte alls har nåt att göra med att rena kroppen. Om man tänker fasta på det viset är det nog bara viktminskning som man är ute efter. Det vet vi ju alla att det bästa sättet helt enkelt är att äta måttligt och hälsosamt samt röra på sig.

Under en renande fasta ska man nämligen undvika stimulantia i form av kaffe, cigaretter och alkohol. Men, vem är jag att påstå att man inte ska använda fasta till att bli av med oönskade fettdepåer. Tydligen är den här tekniken av kroppsskulptering vanlig inom styrketräning och bland muskelbyggarna.

EDIT Äh, bara vatten och te blev för tunt och energilöst. Jag satte nyss honung i teet. Så gott det var!

Kommentarer

Linnéa sa…
Hmm, kaffe och lightprodukter hör nog inte ihop med fastande så tycker nog jag också.
Jag tror inte kroppen hinner bli ren på så kort tid. Kanske mer som att ge kroppen en halvdagsjobb nu som då. Och jag som jobbar halvtid vet hur himla skönt det är.
Bra att du blanda lite honung med ditt te. Det lär vara rena dundermedlet.
Halvdagsjobb är säkert en ganska bra beskrivning. Ja, houng är food for kings and queens :)
En flodhäst till vän sa…
Går du ner i vikt också, då du fastar? Isåfall kanske det vore nåt för mig, som har 10 kilo övervikt...
"Flodhästen": hehe, nå nåh. Mjo, visst går man ju ner lite grann, speciellt om man fastar 16/8 två eller fler dagar i veckan. Sen vet jag inte hur bra vikten hålls borta...