Hur man gör egen deodorant

Jag testade för några månader sedan att laga egen deodorant enligt Maria Österåkers recept. Jag har testat det i några månader och nu börjar burken vara slut. Jag tycker att egen deo funkar riktigt bra! I normala, stressfria situationer är den diskret och välfunkande. I stressiga situationer funkar inte heller konventionell deo perfekt tycker jag, men egen kokosdeo är kanske snäppet sämre i pressade situationer. Eller i alla fall om jag varit slarvig och använt bara litelite grann och sedan springer till tåget (eller vart jag nu igen har bråttomt eftersom jag alltid startar lite försent).

Jag modifierade receptet lite efter det som jag hade hemma. Jag skulle kanske sätta lite mindre eterisk olja, 6-10 droppar tror jag att räcker bra, istället för de 15 droppar som jag tillsatte i denna omgång. Sen verkar också potatismjöl funka som ersättare av majsmjöl. Enjoy!

naturlig deo

naturlig deo

naturlig deo

naturlig deo


Man kan ju fråga sig varför man överhuvudtaget ska bemöda sig med att göra egen deodorant när det finns färdiga i butiken. De flesta konventionella deodoranter - även en del ekologiska - innehåller olika aluminiumföreningar som kan tränga in i huden. Eventuellt finns det ett samband mellan detta och att andelen kvinnor som drabbas av bröstcancer ökar hela tiden. Vanliga deon innehåller parfymer, kemikalier och konserveringsmedel, allt sånt som kan tas upp av huden. Huden är ju vårt största organ och absorberar det vi utsätter den för. Där ska man i princip inte sätta nåt på huden som du inte heller kunde sätta i munnen. Lite förenklat sagt.

Visste du förresten att svett inte luktar illa? Det är när den blandas med bakterier och börjar bryta ner vissa ämnen som lukten uppkommer. Därför är den antibakteriella kokosoljan toppen som deobas!

Kommentarer

Det är så smart att tillverka sina egna produkter. Jag behöver som tur är ingen deo men om jag behövde hade jag definitivt inte använt en köpesprodukt.
Linnéa sa…
Make sense. Tycker att det är obehagligt att använda konventionellt eftersom jag tycker att huden är extra-tunn under armarna. Det verkar ju inte svårt att tillverka.
Du är fena på att modifiera recept, en bra egenskap för då kan du använda det som du har hemma i skåpen.
Var kan man köpa eteriska oljor?
Linnea: eteriska oljor finns definitivt i hälsokostaffären, men även annanstädes såsom, eh, olika pysselbutiker ibland, välutrustade kosmetikställen kanske och jag vet inte, kanske till och med i de största av matbutiker eller typ Stockmann. Men iaf i hälsokostaffären.

Förresten, majsstärkelse har en lenare och finare konsistens än potatismjöl som är grövre och kornigare.