Torkade örter och ogräs

Rölleka som svämmar över, nyponpulver, hampa och sen en stor burk med ogräsmix.
Förutom nyponmjöl, määngder av nässelfrön och rödklöver så har jag också samlat rölleka (både blommor och blad) och olika ogräs som jag sedan torkat. Ogräsmixen innehåller bland annat maskrosblad, klöver, harsyra, rölleka, natagräs (våtnarv) och groblad. Jag har tänkt använda det i smoothies. Röllekan kan man använda både i smoothies och utvärtes för dess läkande egenskaper. Jag ska skriva ett mer utförligt inlägg senare om vad man kan använda rölleka till.

I somras odlade jag också lite (laglig) hampa eftersom hampafrön är supernyttiga och innehåller alla åtta essentiella aminosyror, Omega 3 och 6, vitaminer och mineraler. Både torkade blad och frön åkte ner i den minsta glasburk här i höstas.

Av cirka fyra plåtar torkade nypon blev det en ganska anspråkslös mängd nyponmjöl. Arbetsdrygt, men kul att testa på.

Jag lär nog ha årsbehovet av rölleka under kontroll.

Kommentarer

ponks sa…
Wow! Jag älskar dina ört-inlägg! Så inspirerande. Finns det något man ännu kan plocka såhär innan snön har kommit, förresten?
Nämen tack, vad kul att höra! Humm, humm, det är nog lite dåligt med råvaror i naturen just nu. Allt börjar gå in i sleep-mode. Men jag kan återkomma med ett inlägg om jag kommer på nåt.
ponks sa…
Ingen näringsrik bark eller nåt? Hihi, spekulerar nu bara. Pakuri förstås, men det hittar jag inte här.