10 saker man kan använda äppelcidervinäger till

Jag hittade en förträfflig lista på saker man kan använda äppelcidervinäger (ÄCV) till. Alltså som ett kemikaliefritt alternativ till en hel del olika saker. Eftersom den ursprungliga listan är lång och på svår utländska listar jag punkterna på vårt vackra modersmål:
  1. Lössmedel. Tvätta hunden som vanligt och avsluta med att spraya en blandning av 3/4 äppelcidervinäger och 1/4 vatten i pälsen. Det håller bort löss och ger en fin lyster till pälsen. Sprayet kan även användas till att avskräcka katter från att kissa inomhus på återkommande ställen.
  2. Lätta allergisymptom. Drick en tesked ÄCV och skölj ner med ett glas vatten. Kan även sättas i te.
  3. Luftrenare. Spraya några gånger i luften och rummet doftar fräscht och av en svag doft av äppel. 
  4. Ansiktsvatten. ÄCV har anti-inflammatoriska egenskaper och lugnar en orolig, röd hy. Använd en del ÄCV och två delar vatten och dutta i ansiktet med en bomullstuss.
  5. Glansigt hår. Skölj håret med en blandning av 50/50 ÄCV och vatten för mer glans, mindre elektriskt hår och för att sluta delade hårtoppar.
  6. Desinficeringsmedel. Blanda 1/2 del ÄCV och en del vatten och använd för att desinficera ytorna i köket och badrummet. 
  7. Tandblekningsmedel. Gnid varsamt tänder med lite ÄCV för att ta bort fläckar från tänderna.
  8. "After sun". Vät en handduk med ÄCV och badda solbrännan för att mildra det onda.
  9. Ogräsbekämpningsmedel. Blanda en del ÄCV och 8 delar vatten och spraya på ogräset. Här ställer jag mig dock lite frågande till om inte ÄCV även dödar det man odlar?
  10. Sköljningsmedel för grönsaker. Blanda 4 msk ÄCV med 3,5 liter vatten för att skölja bort insekter, jord och bekämpningsmedel från dina grönsaker. 
Min egen sats med hemmagjord äppelvinäger på gång år 2012. Det lyckade bra!
Klicka på etiketten äppelcidervinäger nedan så hittar du instruktioner för hur jag gjorde.
En liten vink, busenkelt!


Kommentarer

Anonym sa…
hej, ättika (ättiksprodukt vars namn jag inte kommer ihåg)används för ogräsbekämpning också av proffessionella, till exempel för ogräsbekämpning på lekplatser där andra gifter inte får användas. Medlet tar inte så effektivt död på växten, den förstör bara bladytan den hamnar på, medan roten lever vidare. Verkan baserar sig på "uttröttningsmetoden", och för riktigt små ogräs i t.ex. sand så är det ganska effektivt. Bäst effekt tycker jag själv uppnås om de besprutas i solsken. Som du förstår så fungerar det på samma sätt oavsett växt man besprutar så det gäller att akta det man inte vill ha bort. På grund av surhetsvärdet skall det inte användas för ofta, man försurar då jorden och skapar miljöer för andra, eventuellt besvärligare ogräs. Dock är ju de preparat vi använder mer koncentrerade än utspädd ÄCV =)
Vilka bra tips! Jag brukar blanda lite äppelcidervinäger i min "gröna morgondrink" för att underlätta matsmältningen :)
Anonym: tack för preciseringen! Bra poäng med försurning av jorden också!

Sofie: ack ja, bara man sku minnas göra allt sånt nyttigt om morgnarna. Jag hasar mest omkring som en zombie mellan badrummet och mixern...