Avslutad fasta

Ojsan så dagarna swishar förbi. Juicefastan är i varje fall avslutad nu. Det gick bra och över förväntan. Jag hade ju tänkt att det kanske blir lite jobbigt eftersom det inte var så tjohejsan sist. Denna fasta var ju dock kortare, bara fem dar istället för sju, så det inverkar ju säkert också på orket och motivationen att sörpla juice och buljong dagarna i ända. Och förstås påverkar den allmänna energinivån och livssituationen.

Jag har inte haft några större biverkningar eller detox-symptom denna gång heller. Ingen huvudvärk eller illamående, men nog lite svajig och snurrig om jag ansträngt mig för mycket. Jag är nästan lite besviken, för illamående skulle ju visa att nåt faktiskt händer i kroppen! Heh.

Vågen visar 2-3 kg mindre vilket betyder att jag gått ner cirka 0,5 kg/dygn såsom det är normalt under fasta. Det mesta kommer ju att komma tillbaka, eftersom det mycket handlar om vätska. Det där strecket eller sprickan mitt på tungspetsen som jag ofta brukar ha och som tyder på nån brist av nåt slag (det kan vara sömn, vatten, vitaminer eller mineraler) försvann i varje fall. Tungan fick också en äcklig beläggning efter några fastedagar, men det betyder bara att kroppen tagit hand om slaggprodukter och att de utsöndrats genom andning, men också genom tungan.

På morgonen av den sista fastedagen övervägde jag nog att förlänga fastan några dagar, men mot eftermiddagen kom jag nog fram till att jag vill börja äta igen - jag älskar ju god mat - och framförallt ville jag ta nästa steg.

Efter fastan kommer jag nu att inleda en period med mer raw food. Det är ett sätt att förlänga reningsfasen och att introducera goda vanor och god mat i vardagen. Jag tänker följa Erica Palmcrantz Aziz treveckorsprogram från boken Raw Food - ett lättare liv på tre veckor. Skönt att ha färdig menyer och måltidsförslag, även om jag säkert inte kommer att följa schemat helt slaviskt.

Men än så länge trappar jag försiktigt upp med fast föda. Imorse drack jag en bärsmoothie med fryst spenat och lite proteinpulver (som jag sätter med främst för dess vaniljsmak). Till lunch drack jag buljong och åt en apelsin och under hela dagen har jag druckit te av sprängticka. Till middag har jag ätit sallad och nu suttar jag på några frysta jordgubbar. Imorgon blir det mera smoothies, sallad och sånt.

Kommentarer

Softy sa…
Jag har också tänkt testa samma boks treveckorsprogram. Kanske vi borde köra det tillsammans?
Haha "Jag är nästan lite besviken, för illamående skulle ju visa att nåt faktiskt händer i kroppen" håller jag med om. Klart att man vill ha några symptom så att man vet att något händer.

De där med sprickan i tungan hade jag ingen aning om. Så idag har jag nu lärt mig något nytt. =) Jag planerar min nästa detox i mitten av mars. Längtar! Det blir först fem dagar på lättsmält mat sen juicefasta i 2-3 dagar. Spännande!

Ha det gott. Kram Sabine
Softy: Ja! Varför inte :) direkt på måndag?

Sabine: hehe, jaa lite som Emils "annars vet man ju inte att man äter suppe" ;) Tungan lär avslöja ganska mycket om vårt inre välmående, men nån expert är jag inte. Lycka till med detoxen!
Vad kul att det kändes så bra ändå. Kanske att du inte mådde illa för att du inte hade så mycket skit i kroppen?

Jag blir så peppad av det här. Jag ska nog ta upp fasta till diskussion här hemma så kanske vi också gör det snart. Det är lite lättare om båda gör det än om en gör det och den andra äter god mat hela tiden. Jag älskar ju också god mat.
Linda: hehe, ja den tanken hann jag också tänka, men jag tror nog jag har lika mycket skräp i kroppen som alla andra. Jag tror mer det är min kropp som (som vanligt) är långsam på att reagera.

Vad kul att du blivit inpirerad! Lycka till med både övertalningen och fastan! För javisst, det är mycket lättare om både gör det samtidigt.
Har läst på om tungans koppling till kroppen, beläggning är mitt "enda" fel enligt de jag läst och speciellt kopplat till urinblåsan och njurarna. Intressant! Ska läsa mer om ämnet!
Tack!