Egen kemikaliefri deodorant

Ikväll har jag gjort en till sats kemikaliefri deodorant. Jag följde samma recept som tidigare och instruktioner finns HÄR. Jag lagade denna gång en naturell, en med lavendel och en med apelsindoft.

Jag skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till vanlig deodorant längre. De känns så "smutsiga" med alla sina extra kemikalier (inte alla nödvändigtvis skadliga, men en hel del - speciellt aluminium! - som ändå är det). Att man får använda kemikalier i hudvårdsprodukter har och göra med gränsvärden. Man anser alltså att så länge mängden kemikalier är under ett visst gränsvärde så är det okej för kroppen kan hantera det. Armhålan ju har en hel del körtlar som suger upp ämnena man sätter på huden, vilket ju i och för sig hela huden gör.

Problemet är ju att vi utsätts för kemikalier från så många olika håll - smink, kläder, möbler, luften, maten - så om man plussar ihop alla dessa källor så finns det en risk att man överskrider värdena samt vet man inte effekten av interaktionen mellan olika kemikalier. Vad händer när man använder kemikalie x i deon med kemikalien y i duschtvålen tillsammans med kemikalien z i mascaran? Det här har inte undersökts.

För att godkänna användingen av ett visst ämne måste företagen bara undersöka just det specifika ämnet som de tillägger för att få en "bättre" produkt och inte vilken effekt det har i samverkan med andra ämnen som vi dagligen utsätts för. Så egentligen vet vi inte vad de alla olika tillsatserma och kemikalierna har för långtidsverkan på våra kroppar och på milljön. Därför kör jag hellre på så naturliga produkter som möjligt. Förstås, inte garanterar naturligt heller att det automatiskt är bra för kroppen, men jag vågar ändå satsa på att kokosolja, majsstärkelse, matsoda, neemolja och eteriska oljor är bättre än de x-antal kemikalier som finns i vanlig deo.

Kommentarer