Oljeextrakt av sprängticka (chaga)

Samtidigt som jag gjorde sprängticketinktur gjorde jag även ett oljeextrakt av sprängticka. Det följer samma princip som med alkohol och är också busenkelt att göra. Tanken är alltså att kunna dra ut fettlösliga ämnen så som betulinsyra med hjälp av olja. De vattenlösliga ämnen har man kokat ur genom att använda sprängtickebiten eller -pulvret tills det inte längre ger någon färg. Då är sprängtickan redo att användas för nästa ändamål, istället för att bara kastas på komposten.

För att göra ett oljeextrakt av sprängticka blandar man en rågad matsked pulver eller kross av sprängticka i en blandning av oljor i en glasburk. David Wolfe rekommenderar i sin bok Chaga King of  the Medicinal Mushrooms att man använder 30% kokosolja, 30 % cacaosmör, 30 % olivolja och 10 % hampafröolja och sedan 20-50g chaga. Det är främst för smakens skull (och kanske för att få i sig så många olika nyttiga oljor som möjligt) som man kan använda ett flertal olika oljor, men det går lika bra med färre. Själv använde jag mig av 30% ekologisk kallpressad kokosolja och resten ekologisk sesamolja.

Olje- och sprängtickeblandningen sätter man sedan i ett ljummet vattenbad (utan lock) där burken får sakta sjuda i cirka en halv timme. Oljan värms sakta upp och gör att sprängtickans fettlösliga ämnen sakta löses upp i oljan. Jag växlade mellan 1- och 2-värme på spisen. Det är också möjligt att ha blandningen i flera timmar i vattenbadet för att utvinna det mesta ur sprängtickan, men då måste man passa på att fylla på vatten i kastrullen emellanåt. Sila oljan med kaffefilter eller nylonfilter.

För säkerhets skull har jag lämnat oljan med bitar att stå i västfönstret i några dagar kanske några veckor, ifall det skulle betyda att jag får mera ut ur bitarna. Så min olja är inte filtrerad ännu.

Ännu ofiltrerad sprängtickeolja.
Sprängtickeoljan kan man använda till salladsdressning, i te,smoothies, matlagning eller bara blanda ut några droppar i ett glas med vatten. Med rätta kunde man kanske även använda oljan till hudvårdsprodukter lite beroende på vilken oljebas som man har använt, men det finns ingen egentlig forskning kring detta ännu.

Kommentarer