Recept på maskrosmarmelad

Jag har testat ett recept på maskrosmarmelad. Lätt, men ganska tidsdrygt att preparera blommorna och riktigt, riktigt gott! Jag har inte ännu fått marmeladen att stela helt, så för tillfället är den ännu för lös, men smaken är bra.

Ingredienser
5 dl maskros, bara de gula kronbladen (1 liter "orensade")
5 dl vatten
2-3 dl syltsocker
1 apelsin, ekologisk
1 citron, ekologisk

Gör så här: dra loss de gula kronbladen och lägg dessa i en rostfri rymlig skål. Skala apelsinen och citronen med en potatisskalare, skär skalet i tunna strimlor och lägg åt sidan. Skär apelsinen och citronen i skivor, lägg i skålen med maskrosblommor. Koka vatten och slå på maskrosblommorna och citrusen, låt stå och dra ca 30 minuter.

Sila av och häll vätskan i en rymlig kastrull. Tillsätt socker och citrusskalet, låt koka upp och sjud sedan i ca 15 minuter. Skumma väl och häll upp marmeladen på väl rengjorda burkar, låt svalna och ställ kallt. Marmeladen tjocknar efter några dagar på burk (förhoppningsvis).

Servera maskrosmarmeladen till ett par rostade brödskivor, till ost och kex eller använd till bakning.

En liter orensade masmrosor blir ungefär 5 dl kronblad. Jag använde min mixerkanna som mått.
Det tar rätt så länge att dra loss kronbladen. Jag tog mot slutet ganska slarvigt ur mitten, för att inte få med gröna delar som kan ge en besk smak. Riktigt terapiarbete. Satt och lyssnade på podcast medan jag höll på med blommorna.
Man kan ta lime istället för citron eller apelsin. Använd alltid ekologiska eftersom man använder skalet och citrusfrukter är vanligtvis väldigt starkt besprutade. Sitter man sedan och suttar på skalet så får man ju givetvis även i sig bekämpningsmedlen. Kommer det med för mycket av det vita av skalet kan det blir beskt.

Lycka till!

Kommentarer

Mymlan sa…
Hm.. Låter intressant! Fick en gång en flaska hemgjort maskrosvin som smakade helt okej
Heh, aj bara okej? Marmeladen var iaf god.