Etiska julklappar

Ungefär ganska exakt nu börjar folk på allvar fundera på julklappar. Jag tycker så om att få ge presenter som hittat rätt. Själv älskar jag också överraskningar, så att få en present som jag inte har kunna räkna ut på förhand och att få titta, känna och fundera lite grann innan jag öppnar är också ett stort nöje.

Men så finns det dem som väljer bort julklappar. Inte alla julklappar, men de som innehåller kemikalier, exempelvis platsleksaker, parfymer eller flamsäkra dynor. Med dokumentären Underkastelsen i bakhuvudet ska jag försöka minimera kemikalierna i mina gåvor.

Tillåt mig komma till inläggets egentliga poäng nu.

Min främsta strävan i årets julklappsjakt kommer att vara att försöka hitta lokalt producerade gåvor eller någon sorts tjänst. Det gäller att kolla i små affärer, hos lokala hantverkare eller designföretag på nätet då jag köper julklapparna.

Karkki tipsade redan år 2013 om att man rent konkret helt enkelt undviker köpcentrum och hon ger andra bra tips om hur man går tillväga här Peppe listade nyligen sina förslag här och bad även läsarna fylla i med egna tips i kommentarsfältet.

Varför shoppa lokalt? Jo, för att du då stöder din egen närekonomi, ditt eget lilla samhälle, kretsloppet som finns omkring dig. Den där 20-lappen som du sätter på en gåvan har enormt mycket större betydelse för en småföretagare än för storföretag som H&M. Är produkten dessutom tillverkad av ekologiska och/eller lokala material har ju även det konsekvenser för miljön och/eller sysselsättningen. Om lokala råvaror har använts så belastar produkten inte heller miljön genom långa transporter.

För den som inte kittlas av materialismens glans så kan man alltid satsa på att ge presentkort till en tjänst eller upplevelse av nåt slag. Bio- eller teaterbiljetter, eller varför inte en brunch tillsammans med dig.

Skål på det!


EDIT: På tal om skål och materialism, så fick jag bland annat denna underbart förtjusande termosmuggen i GULD(färg) i goodiebagen på lördagens bloggala där jag beblandade mig med andra glittriga bloggvarelser. En superb kväll där jag fick träffa många bra typer, både nya, såna som jag bara sett på nätet tidigare och sådana som jag träffat i bloggsammanhang förr. Det här var egentligen bara en sidoparentes för att få med en bild (på en termosmugg i GULD!) i inlägget och för att få nämna att jag också var på bloggalan! (Även om jag stupade in i sista minuten strax före sju typ samtidigt som Nadia och jag totalt saknar bildbevis för min existens där) Annat kul under kvällen var att få träffa den alltid lika coola och välformulerade Linnea, dansade med två nya bloggkamrater och en knasig kram-stand-off med Nicke Aldén.

Kommentarer

Pernilla sa…
nämen vicken snaidi mugg :)

tåls att få lite upplysning om bra tankar kring julhandeln, själv är jag nästan klar men funderat det har jag :)
Drömgården sa…
Det var så roligt att träffa dig Maggie! Och oj så vi dansade! Trodde fötterna skulle gå sönder innan vi hade tagit oss över torget och upp till hotellrummet med dom klackarna! Men roligt hade vi! En av de bästa punkterna med alla bloggevent är just att knyta nya bekantskaper :)
/Kitty
Jag ska också försöka handla så gott som alla julklappar lokalt i år. Här i Vörå kommun finns det så många duktiga företagare, hantverkare och producenter, så jag är säker på att det kommer lyckas. :)
Maria sa…
Jag har under de senaste åren köpt mycket julklappar från Dermoshop, kanske det duger som lokalt, då de verkar och tar fram produkterna i samma landskap som jag bor i? :)
Ja det var länge sedan det blev dansat så mycket, och fantastiskt roligt att få knyta nya kontakter. Våra vägar korsas säkert igen, Österbotten är ju inte så stort :)
\Nina
Pernilla: Javisst, jag stormgillar muggen! Haha ojdå, kanske jag är lite sen i starten med julklappsfunderingarna trots allt... tyckte jag var i god tid när det ändå ännu är november :P

Kitty: Absolut! Jättekul att träffas och det bästa med sådana här events är nog alla nya bekantskaper :)

Maria/Tidstjuven: coolt om det lyckas med Vöråproducenter! Jag tänkte främst ÖB. Tack förresten för en superkul gala!

Maria/Marvelicious: Dermoshop lär ha bra produkter jo. Jag tänker iaf att mitt lokalområde är Österbotten :)

Nina: Det var så trevligt att träffas :) Indeed, säkert springer vi på varann igen! Ha det gott tills dess!