Evighetslista

Linn gav bloggsvenskfinland i uppgift att svara på de 10 bloggiska evighetsfrågorna. Jag är inte sen att...nej, väntas nu. Jag ÄR sen att ta tag i uppmaningen, men här är i vilket fall som helst mina svar. Givetvis levererade i GIF-format. Mwuhahahahahahahahahaha!


1. Så här tänker jag kring vacciner:


Svårt. Blev skraj härom dagen när jag trodde att jag trampat på en spik och inte var säker på hur jag ligger till med mitt stelkrampsvaccin. Jag tar dock aldrig hepatit- eller febersprutorna inför utlandsresor eller några influensavaccin. Att vattenkoppor också ska bekämpas med vaccin förstår jag inte. Jag är otroligt tacksam för att vetenskapen och förbättringen av de allmänna hygienska förhållandena har räddat så många - speciellt barn - från döden och förlamingar. Idag ser världen dock annorlunda ut och vinsterna räknas inte alltid längre i människoliv. 


2. Gällande skönhetsingrepp tycker jag så här: 


Det faktum att 90,5% av kosmetiska skönhetsingrepp* utförs på kvinnor och att andelen ingrepp har ökat med 538% sedan år 1997 skulle jag säga att tyder på att det finns någonting ruttet, någonting bortom de egna preferenserna bakom valet att skönhetsoperera sig. Jag kritiserar inte någons personliga val att operera sig, eftersom det är struktuuuurerna bakom jag hatar på. Jag menar att viljan att operera läppar, bröst, fettsuga magen och fixa ögonlocken (topp 5 ingrepp) kommer från nåt större än oss själva, inflytande och normer som omspänner vårt västerländska samhälle. Det stämmer ändå förvisso att en operation kan ha följden att "man känner sig mer bekväm i sig själv", vilket förstås är bra på individnivå.

(*jaa-ja, statistiken är från Amirikat, men jag tvivlar på att det ser hemskt olika ut i Norden.)


3. Min sanna åsikt om Muminmuggar:


De är nätta och passlig storlek, men inte speciellt spännande, snygga eller stilrena. Jag äger och använder Muminmuggarna jag fått i present, men tja, giff:en säger nog allt. 


4. Ska barn synas på sociala medier? Så här tänker jag:



Ja, med måtta* och alltid med tanke på barnets integritet. Jag tycker själv det är trevligt att få ta del av mina vänners och bekantas barns uppväxt via Grand Ol'Internet. Sen tror jag också att de yngre generationerna kommer att se internet som en så sjukt självklar del av livet och ha ett helt annat förhållande till att synas där än vad vi har. Jag tjejgissar också att det kommer att vara ett avsevärt mer odramatiskt förhållande till internet än vad vi har som är gamyler som växte upp när barnaga ännu var lagligt. 


*din gulleplutt är absolut den mest värdefulla, klipskaste och finaste samling av celler på denna jord, men 1-2 bilder/dag räcker att informera världen om detta.


5. Är jag feminist eller inte? Så här tänker jag:


Absolut, jawohl och yes'ma'am. Jag har tänkt en hel del på feminism, jämställdhet, könsroller och samhällsstrukturer och anser att kvinnor och män ska behandlas och uppfattas som jämlika. Att sen tycka att man inte kan identifiera sig som feminist för att någon/-ra feminist/-er har sagt nåt som man inte håller med om så kan man ju fundera på om det finns någon annan grupp, ideologi eller rörelse som man tillhör eller har hört om som tillåter oliktänkande inom gruppen och olika strategier för att nå samma mål. Målet är alltså en jämlik och rättvis värld. 


6. Mina tankar om kommersiella samarbeten i bloggar:


Bra! Alltid tydligt markerat förstås och ingen smygreklam, tack. Det är bara bra att bloggarna ses som seriösa influencers på marknaden. Sen att vi inte borde konsumera så förbenat mycket är en annan diskussion. Mitt högst oerfarna tips är ändå att ta in samarbetspartners och reklam som är i samklang med den egna bloggen och ditt eget budskap eftersom prånglandet av slumpmässiga och "ovidkommande" produkter gör att du snabbt mister läsarnas förtroende.


7. Kan pojkar ha rosa kläder? Min åsikt om genustänk i kläder:

    Hur det är.


   Hur jag önskar att det var.

Givetvis! Det handlar inte om att begränsa, utan om att ge människor fler möjligheter, yadiyadiyaa, ni vet. Alla gör givetvis sina egna val, men jag önskar lite grann att fler anstängde sig lite mer för att ifrågasätta t.ex. varför just du eller ditt barn föredrar det ena framför det andra.  Att småflickornas kläder är mycket mer åtsittande, dekorativa och ömtåliga än pojkars kläder redan från några års ålder inverkan ganska konkret på hur deras lekar och kroppsuppfattning formas. Att pojkar har tröjor med våldsamma tryck och mörka färger hänger lite lösare ihop med mansrollens begränsade utrymme för mjuka, empatiska och kommunikativa känslor. Väldigt förenklat alltså. 


8. Dop eller namnfest - vad väljer jag?


Jag är tudelad och ser för- och nackdelar med båda, så min partern skulle i så fall ha sista ordet tror jag (om jag är så lyckigt lottad att få barn i framtiden). Jag kan tycka att det är lite absurt att ett litet barn invigs i en församling som den inte alls vet någonting om innan den ens kan göra det valet själv, men jag gillar den beskyddande ritualen som ett dop medför. Så länge det blir fest är jag nöjd!?


9. Bloggska - är det ett viktigt språk?


Absolut! Jag älskar den frihet man får ta i språket på bloggen! Att leka med meningsuppbyggnader och betoningar skapar intressanta texter som tangerar talspråk och poesi, men ändå inte helt. Ibland lyckas man, ibland inte. Rättstavat och -syftat får det förstås ändå vara, men annars är jag inte så noga med språkregler. 



10. Den berömda bloggfasaden - ska man visa allt i bloggen? 


Nej, dels ska man visa det man själv och andra i ens omgivning är bekväma med och dels är det som mångfascetterad människa omöjligt, om man inte bloggar 511 gånger per dag. Jag ser inget självändamål med att vända ut och in på sig själv på internet, eftersom jag tror att det är omöjligt att visa upp allt på bloggen hur man än skulle vilja. Det kommer alltid att finnas delar som blir mindre synliga eller som missuppfattas av andra. Jag tror - tjejgissar igen - att bloggfasaden får fränare kritik i en vardagsblogg som ändå påstår sig visa upp ja, just vardagen, än en nischad blogg där alla förstår att hen inte t.ex. bakar cupcakes eller styrketränar eller lever på guldkanter 24/7.


Puuuh, det var en lång lista. Nu ska jag knäcka en öl... eeeh, jag menade göra en grön smoothie och gå ut i vårsolen! Tralalalalalaa...


Kommentarer