Batatchips

Förresten, mina experiment med batat forsätter. Förra veckan testade jag laga batatchips enligt en blanding av recept från Detoxinistas recept och Rawmaizing. Helt okej, inte amazing, men ätbart.

Ingredienser
1 batat
kokosolja
olivolja
salt
peppar

Gör såhär
Skär bataten i tjocka, avlånga bitar. Låt dra i vatten i 30-60 minuter för att få bort stärkelse. Blanda bataterna i oljan med salt och valfria kryddor. (Först använde jag bara kokosolja, men jag tyckte inte att det funkade så bra när den började stelna så jag hällde i lite olivolja också.) Kasta in i ugnen i några timmar på cirka 50C om du kör rawfoodstyle, eller om hungern är större än tålamodet så gör som jag och ugnsbaka bataten i 30-45 minuter i cirka 200C. Serverades med soltorkade tomater och inlagd vitlök.

Kommentarer