Varför 100% raw food inte funkar


Ka Sundance är en av "guruna" inom raw food. Han är en tysk globetrotter som livnär sig på konsulteringsjobb och YouTube-videor. Eller någonting ditåt i alla fall. Han är också en nykter alkoholist om det spelar någon roll.

Bara man kommer över den lustiga och smått irriterade brutna engelska så har han en del vettigt att säga. Tyvärr babblar han ofta mycket och upprepar det han sagt på flera olika vis, men ibland gör han guldkorn. Sådana som denna video ovan.

I videon snackar han om att inte bli fixerad
eller besatt med en diet eller annan övertygelse. Att man inte ska predika och försöka "omvända" vänner och bekanta bara för att man själv upplever att man har sett ljuset. Om man blir fixerad på vad man äter kan dieten rätt bli en börda och det blir man inte lycklig av. Man ska förstås äta hälsosamt och man måste lyssna på vad kroppen vill, men man bör även lyssna på känslorna och begär. Hälsa är mer än bara kroppen. Hälsa innefattar både sinne, själ och kropp.

Därför fungerar inte 100% raw food. Inte i alla fall för mig. Att följa regler med militant disciplin skapar ångest, stress och olust. Att vara besatt av någonting är aldrig hälsosamt, inte ens när besattheten handlar om hälsa. En avslappnad och accepterande men medveten attityd är vad jag eftersträvar.

Har ni några tankar om hur man hanterar en övertygelse?

Kommentarer

Mia sa…
Hear you on this one! Jag har varit ganska besatt av hälsosam mat, och läst in mig på det mesta...men kom fram till att det inte är värt det. Praktiserar nu 80-20% regeln med familjen. En annan sak är ju om man har allergier, då måste man tyvärr vara lite "besatt". Tror att själen har mycket att göra med hälsa, något som pratas mycket lite om på alla mat&hälsa bloggar. Men energins kraft är värt att fundera på!
Ja, allergier sätter ju vissa ramar för vad man äter. Det blir lätt så att man uppslukas av allt det nya man lär sig och ibland måste jag hejda mig för att inte prata 15 minuter om varför det lönar sig att dra ner på köttkonsumtionen när någon frågar om min till synes nya och inkonsekventa vegetarianism. Som ett exempel liksom. Jag är absolut med dig om att hälsa handlar om helheten och mycket om själen och energins kraft.