Egenhändigt gjorda smycken av naturmaterial

Jag lovade ju er att visa några bilder av det som uppslukade mig så totalt för några helger sedan. I höstas samlade jag material under en av mina söndagspromender i skogen. Sen fick materialet ligga där och torka och vänta tills inspirationen (och tiden) infann sig. Sen infann den sig med råge. Så himla skönt att bara få försjunka djupt, djupt in i nåt som är bara ens eget, i en egen liten mossig, rund värld.

Jag har använt mig av lave (som fallit till marken), kottar och lingonris. Största dilemmat hittills är fastsättningsmekanismerna. Hittills har jag använt någon sorts natursnöre och tunna metalltrådar samt smyckeslås från pysselbutiken. Men det är inte en helt tillfredställande lösning. Humm, hmm.

Jaa, och så blev det inget självporträtt med yours truly och smyckena. Ooorkade inte fixa (eller egentligen tvätta håret, heh).

Bollar av lave med en yta av vit målarfärg.
Kedja av tunn metalltråd och pärlor.
Bollarna blev inte riktigt så runda som jag önskade och jag tror smycket skulle göra sig bättre utan pärlorna.

Brosch eller smycke av kottar och lingonblad. I mitten av kottarna finns små bollar av lave.
Kotten närmast kameran är svängd med baksidan mot kameran för att visa metallöglan som håller fast lavbollen på framsidan samt fungerar som faststättningsmekanism.
Dessa kan även fungera som hårsmycken om jag skulle fästa kotten på ett diadem.
Visst kan kottar vara vackrare än vad man tror?


Smycke av lavbollar au naturel.
Kedja av naturfibersnöre (?) som jag knutit dekorativa knutar på.

Kommentarer

Tranquil sa…
Superfina! Hur har du gjort med lingonbladen, lackat dem eller? Så inspirerande :)
Tack Sofie!

Tack Tranquil! Lingonbladen är limmade. Dessa är så att säga tester för att se hur materialen ens reagerar på att bearbetas på det här sättet. Jag får fundera på mer sofistikerade bindningsmedel än vanligt papper/trä/allt-lim nu när jag vet bättre hur materialen formar sig.
Vad fina de är! Vilken rolig grej att göra av såna naturmaterial. Jag hade aldrig kommit att tänka på det för jag skulle tänka att det inte skulle hålla och bara gå sönder. Men det klart att en får ju vara lite försiktig med alla smycken.
Tack :) Det är roligt att pyssla och testa. Man får vara försiktig med dem, speciellt dessa prototyper, men kanske jag hittar lite hållbarare tekniker/ytbehandlingar såsmåningom.