Gårdagens succé

Igår höll Slow Food Ostrobothnia sitt första evenemang och vilken succé det blev! Föreläsningen om socker med Ann Fernholm drog fullt hus på Ritz med 300 deltagare. Efteråt höll Slow Food Ostrobothnias egna sakkunninga två olika workshops eller diskussionstillfällen - en om det söta blodet i hemmet och en om det söta  blodet i den offentliga maten. Båda workshopparna drog passligt folk och vad jag efteråt hörde så blev det intressanta diskussioner också.

Min andel i programmet var främst en kort intro till föreläsningen och förstås samtidigt berätta lite om vår nystartade förening. Vi fick många namn på listan över intresserade av att få mer info om Slow Food Ostrobothnia och det är ju lovande för föreningens framtid! Det verkar helt tydligen finnas en efterfrågan på en samlingsplats som SFO.

Jag tänker inte recensera Ann Fernholms föreläsning desto mer ingående, innehållet kan man istället kolla på t.ex. Ur Samtiden eller så kan ni läsa om kvällen från t.ex. Morotsliv perspektiv. Men jag måste säga, det var en informativ kväll och milde tid så mycket research hon hade att back up det hon sade. Det mest spännande tyckte jag nästan var när man på svart och vitt fick se hur den forskning som ligger som grund för våra kostråd inte stöder de slutsatser som man dragit angående en hälsosam kost. Förunderligt hur forskning, makt och legimitet fungerar.

Härligt att SFO äntligen kört igång! Vi har otroligt många idéer, men tiden att förbereda är lite knappt. Next up är väl stipendieansökningar för en uppföljare till Fernholm.

Kommentarer

Åh, vad intressant det låter. Jag önskar att jag kunnat vara där.

Det är intressant det där att forskningen som ligger som grund för kostråden som finns inte stöder slutsatserna som dragits. Jag blir inte förvånad, men jag hoppas att fler ställer sig mer kritisk till forskning och dess slutsatser. Min mamma rekommenderade en bok som heter Forskningsfusket av Ralf Sundberg. Jag har tänkt läsa den, men inte fått tag i den ännu.

Kul att det blev en lyckad kväll.