Gårdagen på Kruska och bästa nässelpeston

Så kul det var igår på det mysiga Kruska! Vi var en handfull ört- och växtintresserade personer som diskuterade om björk, maskros och nässlor. Efter att jag hållt låda en god stund och berättat om hur jag använder örterna så avnjöt vi sprängtickate, nässelpesto på knäckebröd och maskrossallad med inhemsk korn-"quinoa", tomat, aprikos, pumpafrön, olja och kryddor. Jättetrevligt att få sitta ner en stund och bara prata och diskutera efteråt.

Nästa gång på Kruska blir 11.6 och då blir det mer om alla möjliga andra ogräs som man kan ta till, utöver de vanliga maskrosorna och nässlorna.

Nässelpeston var omtyckt, så jag ska dela med mig av receptet som jag hittat här. Varsågoda!

Supergod nässelpesto

1 liter nässlor*
1 dl solrosfrön
3 vitlöksklyftor
2 dl olivolja
2 dl parmesan
salt och peppar


Gör så här:
Förväll nässlorna och mixa tillsammans med solrosfrön, olja och vitlök. Riv osten och blanda ihop allting tillsammans med salt och peppar. Häll lite olja på så att peston täcks. Förvaras i burk med lock i kylskåpet. Håller sig i ca en vecka.

*Det kan vara knepigt att mäta upp nässlor, så oftast får man höfta mängderna. Jag brukar mäta upp färska, ohackade skott som jag plattar ihop lite grann i måttet (mixern), men ändå inte för mycket. 

Kom ihåg att kolla in NÄSSELBLOGGEN också för mer inspiration. Och skicka gärna in era bästa recept! Mailadressen finns där till höger.

Kommentarer