Söndagsfrukostar och kombucha

Lite normal frukost med kaffe, ägg, croissant, kiwi och satsuma, men även en färsk sats med kombucha.
Jag avnjuter en långsam söndagsfrukost, hör på radio, varvar ner, kopplar bort. Maj är alltid den brådaste tiden på året. Det är alltid fruktansvärt mycket på jobbet då, många projekt och evenemang såsom March Against Monsanto och nu iår även Restaurangdagen, blommor ska omplanteras och frön ska sås, det är födelsedagar och sånt. Det mesta är ju sjukt kul, men det tar ändå en del energi. Så jag försöker att hitta tid att bara vara. Det lyckas faktiskt ganska bra idag.

Igår fick jag dessutom vandra i skogen en halv eftermiddag tillsammans med min stödis på ett friluftsevenemang som FDUV ordnade och ni vet ju hur jag gillar att traska runt i lummig skog. På kvällen fick jag filosofera och fundera en stund med kompis om livet och vad man borde göra av det. Skönt med liksinnat folk.

Förresten, tackvare Morotsila har jag fått till en sats med kombucha! Kombucha är alltså fermenterat te som tillagas med hjälp av en svamp eller scoby, som bildas vid varje ny sats av kombucha. Kombucha innehåller antioxidanter och är bra för tarmfloran. Har du t.ex. varit på en antibiotikakur nyligen, så lönar det sig att försöka återställa bakteriefloran i magen med hjälp av kombucha.

Här är kombuchan ännu lite grumlig efter att jag nyss hällt upp den. Den klarnar bara den får stå en stund.
Instruktioner för hur man gör finns på Morotsliv HÄR. Om det är nån som vill testa så kan du få en scoby av mig. Jag har tidigare också lagat kombucha, men sen glömde jag bort att mata mina scobys en tid när de bara väntade i kylskåpet på att jag skulle orka laga nästa sats. Trots att ivriga återupplivningsförsök så fick jag sist och slutligen be om nya kombucha-babysar av Ila.

Kommentarer

Mymlan sa…
Hmm.. Nu ifrågasätter jag nog kambuchan lite... Du säger att det är bra när man gått på antibiotika, men efter vad jag hört så är det just då som man inte ska få i sig så mycket jäst(kombuchan är ju fermenterad) eftersom antibiotika inte bara tar död på de onda bakterierna, utan också de goda. Och i såna situationer börjar de bakterier som är kvar föröka sig med hjälp av jästen, och plötsligt har du andra problem, t.ex candida... Men jag kan ju ha fel.
Nu är jag inte så insatt i candida, men det stämmer att kombuchan innehåller jäst vilket inte är bra för personer med candida. Kombuchan innehåller dock en "bättre" eller hälsosammar jäst än t.ex. i bröd ect och kan därför ändå funka för att stärka tarmfloran, speciellt om man äter även yoghurt, mjölksyrade grönsaker, surkål och annat sånt som är bra för de goda bakterierna i tarmen. Det finns alltså skadligare jästsorter (pathogener) och "ofarliga" (apathogener), varav kombucha är av den senare sorten om jag förstått rätt. Men säkert kan det löna sig att vara lite försiktig om man vet att överväxt av candida finns med i bilden. (vi har ju förresten alla candida i oss och det ska vi ha också, det är först när det blir obalans i systemet och candidad får ta över för mycket som det kan bli problem). Men tack för din kommentar! :) Det är alltid bra att vrida och vända och fundera på saker.
Anonym sa…
Hej,

Jag hittade din blog av en ren slump när jag frenetiskt googlade var jag kan hitta "scobysar" i Österbotten :) I våras köpte jag mig en kombucha starter som jag fått några satser kombucha av. Idag tittade jag i kärlet där min kombucha ligger och gottar sig och hittade mögel :S Inte har du ännu extra scobysar att ge bort? :)

Hälsningar Annika från jeppis
Hej Annika,
Hm tyvärr tror jag att mina kombuchascobys är ganska "sovande" eller rent ut sagt döda redan. Jag har i tankarna att försöka återuppliva dem, men vi kan återkomma till att dela med mig av godheterna då. Hoppas du hittar några nånstans närmare. Det lönar sig kanske att fråga i olika ekologiskt sinnade forum och grupper (eller REKO?) så kanske det visar sig att grannen din har ett par scobys :)
mecs sa…
Jag köpte några kombucha på Lidl. En flaska använde jag som starter för en ny omgång. Kokade te med lite socker och en nypa jästnärsalt (för vin). Efter några dagars jäsning ovanför kylskåpet sparde jag en skvätt för kommande odling och smaksatte resten (lingon o mandarin) som buteljerades. Det fick jäsa ett par dar och kyldes sedan. Jättegott! Utan scoby.
Mescs: Så intressant! Jag har tänkt på att testa det där och kul att göra att det lyckades. Inspirerande!