Recept för att göra egen maskroskapris



I somras plockade jag maskrosknoppar för att testa på Marthornas recept på maskroskapris. De skulle dra i saltlag i cirka 3 månader, men på grund av en hektiskt höst så tog jag först cirka fem månader senare tag i saken. Men det gör knappast nåt! Saltet har i alla fall fått dra in ordentligt. Jag modifierade även Marthornas recept lite grann.

Så här gjorde jag.

Steg 1
Före midsommaren plockade jag några deciliter små maskrosknoppar. De ska plockas när de ännu är riktigt hårda och små. Själv hade jag snäppet för stora knoppar redan,vilket gjorde att de mjuknade upp och konsistensen slutligen inte blev så fast. Skölj knopparna i ett durkslag.

Steg 2
Sätt maskrosknopparna på burk i äppelcidervinäger och salt för att dra i cirka en vecka. Jag använde min egengjorda äppelcidervinäger

Steg 3
Häll bort vinägern, torka av knopparna och låt med rinna av på ett hushållspapper. Lägg på burk varvat med salt. Jag använde både havssalt och Himalayasalt. Låt stå i rumstemperatur i tre månader. 

Steg 4
Ta bort maskroskaprisen ur saltlagen och skölj lätt. 

Steg 5
Koka upp en vinäger-vattenblandning, 50-50% och en tesked salt för varje deciliter vätska. 

Steg 6
Fyll små burkar - jag änvände barnmatsburkar - med cirka 2/3 maskroskaprisar och häll sedan på det kokheta vinägervattnet. Som konserveringsmedel och smak lade jag även i några lingon och en vitlöksklyfta i varje burka. Låt svala och ställ i kylskåp för förvaring.  

Avnjut! 

Jag tyckte att de är saltiga och smaskiga, men att konsistensen kunde ha varit fastare - mer som riktig kapris - vilket betyder att man borde plocka ännu mindre knoppar. Men smakmässigt funkar de utmärkt. Jag har t.ex. satt med några i omeletten och i sallad. Mmmm!

I den första veckans vinägerlag.
Barnmatsburkar lämpar sig ypperligt portionsmässigt!  
Efter fem månader på burk i salt. 
Maskroskaprisar på burk med en klyfta vitlök och några lingon för smak och som konserveringsmedel.

Här är förresten en annan som också gjort maskroskapris, men på lite annat sätt och jag vet inte om det lyckades för henne eller inte.

Kommentarer

Anonym sa…
Väldigt intressant. Jag använder väldigt sällan kapris, i prinsip bara till hemlagad remouladsås. Våre trebligt att byta ut kaprisen mot dessa!
Man kan krydda upp en sallad eller smörgås med några salta kaprisar eller maskroskaprisar. Hoppas du testar! Ska testa ett lite mindre tidskrävande recept detta år, så hoppas du tittar in igen.