Natural High Healing Festival: en helg av yoga, meditation och god fiilis


*aaaaaaah*

Jag andas ut.

Och andas in igen. 

Lugnet sänker sig i takt med att pulsen går ner och smilet går upp mot öronen. 

Den processen beskriver ganska väl veckoslutet på Natural High Healing Festival i Nystad. Jag och en nära vän samt en hel del bekanta yogade, gick på workshops, åt vegetariskt, njöt av sommaren och god fiilis. Det var första året som jag var på Natural High Healing Festival, men den påminde en hel del om Raw Life Festivalen som jag och Ila var på för tre år sedan. 


Det var ett digert program och jag blev inte klok på  eller greppade utbudet förrän efter en dag eller så på området. Det fanns alla möjliga olika workshops, föreläsningar, yoga - power, flow, yin, vinyasa, kundalini, you name it - och meditationsövningar och helande musik. 

Det som jag fick mest ut av från aktivitetsdelen var Happy Jacks hjärtöppnande och befriande vinyasa yoga och Clare Gates Sjöbloms avslappnande yin yoga. Av föreläsarna berörde estniska Joonas Saks som pratade och diskuterade om att ställa frågan "Vem är jag?" och den humoristiska och ampra Neeru som underströk vikten av rätt andning och att följa sin egen väg. 

Clare på yin yogan.
Drömfångare i yin yogan.
Joonas Saks i Forest room.
Shamanistisk helande musik
Maten på området var vegetarisk och mycket, mycket god. Där fanns tofuburgare, raw food, ris med grönsaker och spenat-ostsås, morgongröt, smoothies, kaffe och te av örter och sprängticka, chili sin carne och mycket mer som jag inte hann smaka på. En trevlig överraskning var den tibetanska maten som tillreddes av äkta Tibetaner! Ni som följt min reseblogg vet hur mitt hjärta klappar för Tibet. Mango lassi-yoghurten var lika god som den var i Tibet. 

Förutom mat och workshops fanns det även lite produkter till salu. Olika teer, toffee, smycken, tvålar och dylikt, super foods, rökelse och kläder till exempel. Jag köpte lite rökelse av en skottsk (?) man som själv blandade rökelserna av rena produkter. Jag köpte en rökelse för kreativitet - som min syster får i och med att hon är inne på den konstnärliga banan - och en för att clear spaces och rena rum samt en för reiki. 

Tibetansk mat
Vi åt och chillade i parken.
Frukostgröt med mysli och smoothies. Och förstås KAFFE.

Underbara rökelser till slau.
Min kompis köpte smycken härifrån, men jag hittade två par fjädersmycken från en annan koja. 

Vi sov i tält invid våra bilar. Det fanns också en gullig tältby samt tälthotell med uppvärmning. Det var förbannat kallt natten mellan fredag och lördag. Ryktena säger att kvicksilvret föll ända ner till 5 grader. Vi låg och huttrade och frös inlindade i alla kläder och filtar vi kommit över, men lyckades ändå bara sova någon timme den natten. Så inte undra på att både jag och min kompis Ica nickade till under Joonas meditation följande dag, hehe. Men förövrigt var vi förunnade ypperligt sommarväder!

På området fanns bastu och en liten sjö. Det var dock stundvis svårt att hålla upp värmen i bastun och varmvatten saknades ofta, men ändå badade vi och simmade och dansade vilt invid stranden på beach partyt. Herremintiiid så jag dansade, hoppade och skrattade! Likadant om kvällarna kunde man stå och gunga eller åma sig till psykadeliskt dunka-dunk. 

Det sköna var att alla dansade och hade kul utan alkohol! Inga rusmedel fanns på området och det var så befirande att bara dansa till musiken och känna rytmen. Inga filter, ingen show, bara musik och sköna rytmer. Så skönt! Jag är ingen främling för öl och vin eller andra förfinade drycker, men stämningen är onekligen helt annorlunda när man lämnar bort alkoholen från en festival. Oron och oberäkneligheten är liksom borta. 



Ica och jag och två flaskor kombucha.

Överlag var det en sån familjär, nära, varm och tillitsfull miljö att man bra kunde lämna telefonen på laddning i info tältet utan att vara orolig för att den skulle bli stulen och folk hjälpte varandra och delade med sig. Man såg varann i ögonen och log, trots att man var främlingar inför varann. Men, om jag måste jämföra, så var nog finländarna snäppet sämre på ögonkontakt och värme i jämförelse med svenskarna på Raw Life festivalen ändå. Men tillräckligt gott och varmt var det nog ändå i Narvilinna också för att jag skulle vara nöjd med festivalen. 

Jag lämnade festivalen upplyft och väldigt avslappnad. Det kändes som om vi varit där i tid och evigheter och hunnit med så mycket. Det beror säkert delvis på att man var så närvarande i stunden så tiden blev "längre" och delvis på att det säkert hände och utvecklades en del både i det inre sinnet och yttre skalet. Musklerna ömmade lite och mitt hjärta var fullt av glädje, frid och lugn när jag styrde iväg österut. Just det där lugnet och nöjdheten som jag längtat efter. Inte vet jag om jag är något klokare än tidigare, men i alla fall mer tillfreds.

Nu ska jag låta intrycken sjunka in och spendera tid ute på vår sommarstuga i  Sibbo skärgård. Vi hörs igen... eh, senare nån gång!



Kommentarer

Vilken härlig grej! :)
Nina sa…
Första gången jag var på Natural High, men det gav mersmak och hoppas på att vara där nästa år igen!
Cat sa…
Claire e ljuvlig! :) <3 Älska yinyoga!
Marias Memoarer: Javisst! Rekommenderas.

Nina: Hoppas vi ses där nästa år :)

Cat: Ah du känner till henne? Hon var fantastisk. Yin är min nya favorit av yoga.
Wow, Jag har missat den totalt! Måste bli nästa år!
Unknown sa…
https://www.uppsalahotyoga.se/