Girlanger av frukter - enkelt julpyssel


Inspirerad av Linnea så har jag gått lös med kniven på ett gäng citrusfrukter för att förvandla dem till juldekorationer. Av en blodgrape, en apelsin samt en knippe mandariner, några kiwin, lime och kottar blev både girlanger och "bollar". 

Så här gjorde jag.

1.
Skiva frukterna tunnt. Utöver blodgrape som ger en härlig färgklick så kan man använda mandariner eller apelsiner, stjärnfrukter, kiwi, lime, kottar eller vad man nu kommer på och vill ha. 



2. 
Torka länge på svag värme. Jag hade mina i torkugn (som är energieffektiv) på 50 grader i cirka 25h, men det beror ju lite på hur tjocka skivor man har och hur effektiv ugn man har. Säkert kan man fixa det över en natt i vanlig ugn med lite högre värme, men var försiktig så frukten inte bränns. Obs, gör man vädligt tunna bitar så är de även skörare och ömtåligare när de torkat och därför även svårare att arbeta med. Torkar man i vanlig ugn så bör man också ha luckan lite på glänt med hjälp av en sked eller dylikt för att fukten ska slippa ut. 



3. 
Planera och lägg upp upphängningen (helst under uppsikt av sträng Katt). Eller så inte. Har man öga för sånt här så kan man säkert freestyla och köra på direkt. Kiwin blev så skrynklig i kanterna att jag klippte dem helt onaturligt runda. 


4.
Ta fram nål och tråd och sy ihop bitarna. Ta en lång stump med tråd och börja träda fruktbitarna på tråden. Det räcker med ett stygn per fruktbit tvärs genom mitten. Både tunnaren och tjockare tråd funkar. Personligen tyckte jag att det blev snyggare med lite tjockare vit tråd än den tunna gula som jag började med. När girlangen började bli lång hängde jag upp ena ändan i stolkanten för att undvika att tråden skulle trassla ihop sig. Kottarna sydde jag inte fast utan virade bara tråden omsorgsfullt in i kotten.




5.
Häng upp. När girlangen är tillräckligt lång så är det bara att lägga upp den i granen eller i gardinstången som en inredningsdetalj. Bara fantasin sätter gränserna. Min lilla gran hade inte riktigt tillräckligt med utrymme eller starka grenar för att hålla upp de rätt så tunga kottarna och blodgrapen, så jag rekommenderar ett lite större och stadigare träverk.

Stjärnorna av papper som syns nedan gjorde jag för något år sedan. Intruktioner finns här.






Bonus. Torkade frukter blir också finfina "bollar" om man med tunn tråd syr ihop några stycken och sen träder ett band i övre delen av ena kanten. Man kan även använda bitarna för att dekorera paket.

Lycka till!




Sorry för den ojämna bildkvaliteten. Det är ganska hopplöst att få vettiga bilder den här tiden på året. Ibland andvände jag en extra lampa, ibland bara den vanliga taklampan. 

Kommentarer