Black Friday och Julklappar 2.0


Julklappar börjar vara aktuellt. Speciellt såhär kring (över)konsumtionsfesten Black Friday som var igår (24.11). Det är ganska lätt att gissa vad jag anser om hets till shopping dagar som Black Friday. I just lööööv it. Vilken glädje att få hamstra billiga grejer! Man ska ju ändå köpa julklappar så man kan ju passa på att göra det billigt. Billigt, billigt, billigt! Jonej, jag skojar ju bara. 

Jag tycker ju egentligen att vi alla borde köpa färre grejer, helst bara ett minimum att det som vi tror oss "behöva" och förstås återanvända både egna och andras grejer i mycket större utsträckning än vi gör nu. 

När du julhandlar, fråga dig själv: varför, var, hur och vem? - Noora Shingler

Varning, varning, jag kommer att vifta yvigt med vassa pekpinnar. Här är några regl... eeh, enkla tips när det kommer till julshoppingen.

1) Köp lokalt. Genom att understöda lokala företag och speciellt mindre företagare så stöder du även närekonomin, din egna bubbla och kretsloppet som finns där. En 20-lapp känns i kassan hos en småföretagare mycket mer än hos stora kedjor. Du skapar helt enkelt god ringar på vattnet för medmänniskorna i din egen region. Om produkten dessutom är etiskt och/eller ekologiskt producerad så blir ringarna desto större och viktigare. Rena, rejäla produkter stöder också en ren, rejäl närmiljö. 


Bilden är från LÖK/ Lindas hemsida

Mina tips på lokala företag i min närhet har jag bloggat tidigare om HÄR, men jag vill även tillägga en personlig favorit: 

2) Köp färre saker. Min vana trogen så hänvisar jag vidare till min husgud Peppe, som ofta brukar lyfta fram kloka tankar om konsumtion den här tiden på året. Den här gången funderar hon kring vilken summa som är rimlig att satsa om man bara köper en gåva åt en familjemedlem. Fördelen med att köpa en lite dyrare gåva är att man inte hafsköper många små (eller stora för den delen) saker - som mottagaren ändå inte behöver - i sista minuten när man fortfarande inte kommit på vad t.ex. faster Elna måhända skulle gilla.  



3) Skänk till välgörenhet. Det har forskats i att man blir lyckligare av att hjälpa andra och vem skulle nu inte tacka nej till lite lycka. De flesta av oss har också grejer så det räcker och kan undvara en present eller två till en mindre bemedlad familj. Det kan t.ex. handla om en ensamstående förälder som jobbar halvtid och inte kommer att ha råd med all julmat iår eller ännu mindre några presenter till barnen. 

Tipsa mig om era bästa julklappstips!

Jag kan avsluta med att slussa er vidare till den finskspråk1iga sidan Kepa som har en ypperlig och jättelång lista på etiska julklappar 2017. Eller så avslutar vi med en katt som "hjälper" till att paketera in julklappar.




Kommentarer

Pernilla sa…
Jag köper en klapp var åt mina "ungar" och nästan aldrig leksaker. Dem drunknar i leksaker, så tråkiga moster ger något som dem behöver, slalomhjälm, påsahandskar, kallingar... :)
Vi behöver inte 10 klappar per person. Hellre en genomtänkt bra gåva. Jag gillar tanken på ätbara klappar. En påse med mottagarens favoritgodis, hembakt bröd/kex/kaka, glöggflaska och en ost. Jag skulle bli hur glad som helst åt en sån klapp.
Och till sist, jag satt justo funderade på vad insamlingen hette ifjol som jag gav 2 julklappar till, tack för påminnelsen om God Jul Vasa!
Unknown sa…
Pernilla: Nice! Hoppas - och tror nog - att tråkiga mosters presenter uppskattas sen när det gäller iaf ;) Mmm, joo ätbara gåvor är trevliga! Men ibland är det nog uppskattat med nåt beständigt också. Jag fick en gåg en sparkstötting som jag har använt i flera år nu och blir så glad varje gång jag tänker på att det faktiskt var en julgåva. Åh, nice, 2 klappar.